Türkiye 100. Yılına Dev Projelerle Giriyor


TÜRKİYE 100. YILINA DEV PROJELERLE GİRİYOR…
 
29 Ekim 2018 tarihinde 95. Yıl dönümünü kutlayacağımız Cumhuriyeti’mizin 100. Yılına az bir süre kala ülkemizde dev projeler tek tek hayata geçiriliyor. Bunların bir kısmı tamamlanarak faaliyete girerken, bir kısmında ise çalışmalar sürüyor.

Asya ile Avrupa arasında bir köprü konumunda olan Türkiye, bölgesel ve kıtalar arası ticarette de dünyanın ilgisini çekmeye devam ediyor.

DETAY Haber’in değişik sayılarında sözkonusu projelerle ilgili duyuru-gelişme ve sonuçları ayrıntılı olarak okurlarına duyurulmuştu. Ancak konu TRT Haber tarafından da işlenmiş olup, yapılan derlemeden bazı bazı başlıklar şöyle olmuştur.
 
İSTANBUL YENİ HAVALİMANI
İstanbul’a yapılan 3. havalimanının temeli, 9 Haziran 2014’te o dönem Başbakan olan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla atıldı.
2013 yılında yapılan ve Cumhuriyet tarihinin en büyüklerinden biri olan 3. havalimanı ihalesini, 22 milyar euro gibi rekor bir bedelle, yap-işlet-devret sistemiyle İGA yatırımcılarının oluşturduğu Cengiz, Mapa, Limak, Kolin, Kalyon Ortak Girişim Grubu (OGG) kazandı.
Yapım maliyetinin 10 milyar euro olması öngörülen havalimanının ilk etabı 29 Ekim 2018’de açılacak.
 
KANAL İSTANBUL
Kanal İstanbul, İstanbul’da yapılması düşünülen bir su yolu projesi. 2011 yılında Başbakan olan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın “Çılgın Proje”si olarak basına yansıdı ancak projenin adı, içeriği ve yeri uzun süre gizli tutuldu.
27 Nisan 2011’de Sütlüce’de bulunan Haliç Kongre Merkezi’nde yapılan basın toplantısıyla projeyle ilgili temel bilgiler açıklandı.
İstanbul’a yapılacak Kanal İstanbul güzergahı, 15 Ocak 2018 tarihindeki basın toplantısıyla ilan edildi.
 
DÜNYANIN EN GENİŞ KÖPRÜSÜ: YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ
İstanbul’un fethinin 560. yıldönümünde, 29 Mayıs 2013’te Abdullah Gül ve Recep Tayyip Erdoğan’ın katıldığı törenle temeli atılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, İstanbul Boğazı’nın iki yakasını 3. kez birbirine bağladı.
26 Ağustos 2016 yılında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Başbakan Binali Yıldırım, 11. Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve birçok ülkenin devlet ve hükümet başkanlarının katılımıyla açılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü 3 milyar dolara mal oldu.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu’nun işletmesi, 10 yıl 2 ay 20 günlük süreyle IC İçtaş – Astaldi JV tarafından yapılacak. Bu süre sonunda Ulaştırma Bakanlığı’na teslim edilecek
 
MARMARAY PROJESİ
Türkiye’nin 153 yıllık rüyası Marmaray, Cumhuriyet’in ilanın 90. yılında Abdullah Gül, Recep Tayyip Erdoğan ile Japonya Başbakanı Şinzo Abe ve o dönem Romanya Başbakanı olan Victor Ponta’nın yanı sıra 8 ülkeden 9 bakanın katılımıyla 29 Ekim 2013’te hizmete açıldı.
ThyssenKrupp Asansör Türkiye, OHL ve Dimetronic Joint Venture (ODJV) ile imzaladığı sözleşmeye göre 36 istasyon ve ek binalar için 155 yürüyen merdiven ve 191 asansör olmak üzere toplamda 346 ünite temin edecek.
Marmaray’da kullanılacak 440 adet demiryolu aracının temini ihalesini Güney Kore’den Hyundai ROTEM kazandı.
Ulaştırma Bakanlığı verilerine göre Marmaray’ın açılışı yapılan kısmı için 5,5 milyar lira harcandı, banliyö hatlarının iyileştirilmesiyle birlikte toplam maliyet 8 milyar lira oldu.
Boğaz Tüp Geçişi İnşaatı, Tüneller ve İstasyonlar işi ihale edildi, ihaleyi alan ortak girişim ThyssenKrupp Asansör Türkiye, OHL ve Dimetronic Joint Venture (ODJV) ile Mayıs 2004’te sözleşme imzalanarak Ağustos 2004’te Türkiye’nin 1,5 asırlık rüyası için ilk kazma vuruldu.
Delme ve batırma tünelleri olmak üzere 13,6 kilometresi yer altında ve deniz altında olacak toplam 76,6 kilometrelik Marmaray Projesi’nin en önemli aşamalarından biri olan Ayrılıkçeşme-Üsküdar-Kazlıçeşme-Yenikapı arasında delme tünellerin kazılmasına 21 Aralık 2006 tarihinde başlandı.
 
1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ
2022’de açılması planlanan 1915 Çanakkale Köprüsü’nün temeli 18 Mart 2018‘de atıldı. Köprü tamamlandığında “dünyanın en uzun aralıklı köprüsü” olacak.
1915 Çanakkale Köprüsünü, yap-işlet-devlet modeliyle “Daelim-Limak-SK E&C-Yapı Merkezi Türk-Kore Ortak Girişimi” inşa edecek. Ortak girişim grubu, köprü ve otoyol yapımı için 10 milyar 354 milyon lira proje bedeliyle 5,5 yıllık yapım süresi dahil toplam 16 yıl 2 ay 12 gün işletme süresiyle aldı.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Çanakkale Köprüsü’nün 18 ay erken bitirilerek 18 Mart 2022’de açılacağını açıkladı.
 
AVRASYA TÜNELİ, DÜNYADA DENİZ ALTINDAN GEÇEN İLK İKİ KATLI KARAYOLU TÜNELİ
Boğazın iki yakası arasındaki mesafeyi 15 dakikaya indiren Avrasya Tüneli, 20 Aralık 2016 Salı günü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın da katıldığı törenle hizmete açıldı.
1 milyar 245 milyon dolarlık Avrasya Tüneli’ni tamamlayan Yapı Merkezi, Güney Kore’nin büyük yapı holdingi SKE&C firmasıyla ortaklık oluşturdu. ”Avrasya Tüneli İşletme, İnşaat ve Yatırım A.Ş.” (Ataş) ismi verilen bu ortaklık devletle anlaşma yaptı. Şirket, tüneli 24 yıl 5 ay boyunca işletecek.
Avrasya Tüneli Projesi (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesi), Asya ve Avrupa yakalarını, deniz tabanının altından geçen bir karayolu tüneliyle birbirine bağlıyor. İstanbul’da araç trafiğinin yoğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet veren Avrasya Tüneli, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergâhı kapsıyor.
Projenin 5,4 kilometrelik bölümü, deniz tabanı altına özel bir teknolojiyle inşa edilen iki katlı tünelden ve diğer metotlarla inşa edilen bağlantı tünellerinden oluşurken, Avrupa ve Asya yakalarında toplam 9,2 kilometrelik güzergâhta yol genişletme ve iyileştirme çalışmaları yapıldı.
Proje yapım aşamasında, inşaat çalışmalarında yapılan harcamalar sayesinde Türkiye ekonomisine günde 1,5 milyon TL’lik iş hacmi yaratıldı. İlk yılında ekonomiye 1,2 milyar lira katkı sağladı.
 
OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ
Dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüleri arasında 4. sırada yer alan köprü, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım’ın katıldığı törenle 30 Haziran 2016’da resmen açıldı.
Osman Gazi Köprüsü, Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi’nin en büyük ayağını oluşturuyor. Otoyolun da tamamlanmasıyla yolculuk süresi yarıya düşecek.
30 Mart 2013’te Yalova Altınova Hersek şantiyesinde düzenlenen törenle temeli atılan köprü, yaklaşık 39 ayda tamamlandı.
Körfezin iki yakasını birleştiren 113 tabliyenin ilkinin 7 Ocak 2016’da monte edildiği köprüde son tabliye ise 21 Nisan 2016 tarihinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın da katıldığı törenle konuldu.
İzmit Körfezi Geçiş Köprüsü 1.1 milyar dolarlık yatırımla gerçekleştirildi.
Gebze - Orhangazi - İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil) Otoyolu Projesi'nin ihalesinde Nurol - Özaltın - Makyol - Astaldi - Yüksel – Göçay Grubu tarafından verilen 22 yıl 4 aylık yapım ve işletme teklifi en uygun teklif olarak belirlenmiştir.
Gebze - Orhangazi - İzmir Otoyolu'nun İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil olarak Yap - İşlet – Devret Modeli ile yapılması, işletilmesi ve devri işini gerçekleştirmek üzere OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş. kurulmuştur. Proje'nin uygulama sözleşmesi Karayolları Genel Müdürlüğü ile OTOYOL YATIRIM VE İŞLETME A.Ş. arasında 27 Eylül 2010'da imzalanmıştır.
 


DETAY HABER
07.06.2018


Etiketler = Türkiye 100. Yılına Dev Projelerle Giriyor, İstanbul 3. havalimanı, Kanal İstanbul, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Marmaray, 1915 Çanakkale Köprüsü, Avrasya Tüneli Projesi (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesi), Osman Gazi Köprüsü,